We ontkomen er niet aan wanneer we door de gangpaden van een winkelstraat lopen of als we online aan het shoppen zijn: product verpakkingen. Het is het eerste wat ons opvalt. Dit kan natuurlijk komen omdat we het betreffende merk al kennen of omdat deze juist opvallende kleuren gebruikt waardoor de verpakking eruit springt ten opzichte van het overige aanbod.
Bedrijven weten al te goed hoe de kleuren van een verpakking invloed hebben op ons brein. Dankzij vele psychologische onderzoeken worden specifieke huisstijlkleuren gekozen om zo in een later proces de verkoop te stimuleren. Maar ook om het product te onderscheiden van de concurrentie. De kleur(en) van de verpakking zijn dus cruciaal in het succes van het product, met name de grote bedrijven weten dit maar al te goed.
Daarnaast heeft het ook nog een beschermende functie, je wilt natuurlijk niet dat het product beschadigt tijdens transport. Een stevige verpakking of in ieder geval een beschermende laag voorkomt simpelweg klachten. De vraag is of klanten na zo’n negatieve ervaring nog eens terugkomen.
Details maken het verschil
Je kunt een schitterend product hebben, maar wanneer deze niet goed wordt verpakt kan het vrij simpel een flop worden. Draag daarom zorg voor het complete plaatje! Je kunt je productverpakkingen voorzien van extra beschermende folie of papier. En met etiketten op rol bedrukt met jouw logo kun je vrij simpel een finishing touch toevoegen. Dit kan het logo van jouw bedrijf zijn, maar ook een sticker met meer informatie over het product. Het kan de sticker zijn die jouw product net iets meer laat opvallen dan de concurrent.
In een tijd waarin duurzaamheid hoog op de agenda staat, wordt de keuze voor milieubewuste verpakkingen steeds belangrijker. Consumenten hechten steeds meer waarde aan eco-vriendelijke materialen en recycling opties. Bedrijven die hierin investeren, laten zien dat ze niet alleen om hun product geven, maar ook om onze planeet. Helaas is het nog wel vaak zo dat dit duurder is om te produceren omdat de aantallen nog niet toereikend zijn.
Verleiding in de winkel
Naast de verpakking van het product draait het ook om de verleiding in de (online) winkels zelf. Het omvat de volledige presentatie, denk aan doordachte positionering, aantrekkelijke displays en slimme promotie(acties) zijn slechts enkele aspecten van effectieve merchandising. Het doel is om de consument te verleiden en de aankoopbeslissing te vergemakkelijken. Ga jij een product lanceren? Laat dan een reclamebord bestellen om jouw (tijdelijke) actie, merk of product aan te kondigen. Je kunt reclameborden voor zowel indoor als outdoor gebruik vinden én met diverse duurzame opties. Het is een investering die niet alleen de directe verkoop kan stimuleren, maar ook de algehele merkherkenning kan vergroot.