Wie wel eens in een Apple Store is geweest, is de bijzondere aandacht voor detail al opgevallen. Het bedrijf uit Cupertino wil bekendstaan als het bedrijf met de mooiste ontwerpen. Dat is ook terug te zien in de Stores. Maar er zijn meer bedrijven in de wereld die veel aandacht besteden aan hun interieur. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van rust, of het instellen van verplichte looproutes, om zo impulsaankopen te bevorderen.
Bijzonder interieur bij bedrijven
Of het nu gaat om Apple, Rituals of IKEA, deze bedrijven willen graag dat de consument zich thuis voelt in de winkel. Op deze manier is het mogelijk om meer aan klantenbinding te doen. Bij de mooie eiken displays met daarop de nieuwste iPad en iPhone, denkt iedereen al snel aan de Apple Store. Ook al zijn er maar drie van in heel Nederland, bezoekers uit binnen- en buitenland komen er graag. Bovendien is het interieur van de Starbucks ook erg bekend, mede omdat je het gevoel krijgt alsof je in een huiskamer je koffie aan het drinken bent.
Apple
Apple is wellicht een van de bekendste bedrijven die veel waarde hecht aan interieurontwerp. Jarenlang was Jony Ive de ontwerper van alle producten en de Apple Stores bij Apple. Hij ontwierp onder meer de Apple Campus. De elegante en minimalistische manier van ontwerpen is altijd behouden gebleven. Het bedrijf uit Cupertino houdt bij het ontwerp van de winkels rekening met natuurlijke materialen, zoals glas, hout en steen. De winkels hebben allemaal dezelfde rustige en uitnodigende sfeer. Door het gebruik van grote glazen gevels en open indelingen kun je als consument altijd terecht, zonder dat het dringen wordt geblazen. Bovendien staan alle producten overzichtelijk tentoongesteld. Over het ontwerp heeft Apple lang nagedacht, van de verlichting tot aan de akoestiek. Daarmee is dit bedrijf iconisch geworden om zijn bekende Stores.
Rituals
Bevind je je in de drukke winkelstraten van ons land, dan wil je graag een moment van rust. Dat is precies wat de winkels van Rituals willen proberen uit te stralen. Het interieurontwerp van de winkels is gebaseerd op natuurlijke materialen. Het bedrijf maakt vooral veel gebruik van hout en steen. Bovendien wordt er gekozen voor warme en zachte verlichting, zodat er een prettige sfeer ontstaat. De ontwerpers vonden hun inspiratie bij de traditionele Oosterse filosofieën. Hoewel je er als consument niet snel bij stil staat, is de winkel meestal ingedeeld volgens de leer van feng shui, gebaseerd op balans en harmonie. In de winkels vind je grote, opvallende wasbakken waar je de producten kunt uitproberen. Daarnaast staat ook het gebruik van geurpsychologie bij de winkels centraal, zodat ieder zintuig geprikkeld wordt.
IKEA
Bij IKEA is een bijzondere manier van interieurontwerp aan de hand. Het idee van een IKEA-winkel is, dat je er voldoende inspiratie op kunt doen, zonder dat je er veel voor hoeft te betalen. De combinatie van functioneel, inspirerend en betaalbaar maakt dat ieder filiaal van de IKEA iconisch is. De winkels zijn zo ingericht, dat je langs de verschillende ruimtes van de woning komt. Bij IKEA geldt een verplichte looproute, zodat je alle producten voor je slaapkamer, badkamer of keuken te zien krijgt. In deze winkels vind je veel verschillende soorten showrooms, waar goed over nagedacht is. Op deze manier wil de winkel laten zien wat je kunt doen met verschillende stijlen, budgetten en ruimte-indelingen. Zelfs als je een kleine woning van veertig vierkante meter hebt, wil IKEA graag laten zien wat je ermee kunt doen.
Ook hier komt het Scandinavisch minimalisme weer naar voren. Er wordt gebruikgemaakt van lichte kleuren, natuurlijke materialen en strakke lijnen. Op deze manier zien de winkels er modern uit en heerst er een frisse sfeer. IKEA zet daarvoor milieuvriendelijke materialen in, want het bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan.
Casino’s
Ga je voor het eerst naar een casino? Dan word je overladen door verschillende prikkels, luxe en weelde. Het casino is een meesterwerk als het gaat om de toepassing van interieurontwerp en psychologie. Deze bedrijven hebben vrijwel altijd een zeer luxe uitstraling en zijn weelderig. Opvallende verlichting en gedurfde kleuren zijn aan de orde in ieder casino. Toch zit daar wel een hele psychologie achter. Zo wordt er gebruikgemaakt van pluche tapijten en heerlijke zitplaatsen. Daardoor krijg je al snel het gevoel dat je je in een exclusief casino bevindt. Verder wordt er veel aandacht besteed aan verlichting door het gebruik van warme kleuren. Door zijn kronkelende looproutes en het ontbreken van klokken, blijven bezoekers van het casino langer hangen.
Ook in het live casino van het iDEAL casino Nederland vind je dezelfde interieurontwerpen weer terug. Op deze manier kun je online gokken, zonder dat je er de deur voor uit hoeft. De lay-out van de online spelshows en tafelspellen, zoals roulette en poker, doen denken aan een bezoek aan het landgebonden casino. Zo willen de gokaanbieders je thuis de beste ervaring bieden.
Starbucks
Ten slotte heeft ook Starbucks aandacht voor interieurontwerp. Hierbij geldt een combinatie van huiselijke warmte, comfort en het gevoel van gemeenschap. Klanten voelen zich er thuis door het gebruik van natuurlijke materialen zoals baksteen en hout. Bovendien zorgt de warme verlichting ervoor dat consumenten er langer blijven hangen. Door gebruik te maken van lokale kunst en ontwerpen, is ieder filiaal uniek. Zo blijven de kernwaarden van Starbucks behouden, maar krijgt wel elke locatie een eigen identiteit. De aandacht voor consistentie is een van de belangrijkste redenen waarom Starbucks zo bekend is geworden.